Організація навчальної діяльності школярів в умовах дистанційного
навчання
12.05.2020
Загальні рекомендації
(підготувала методист ТКМЦНОІМ Соловей О.М.)
Інструментів для організації навчання в режимі віддаленого
(дистанційного) навчання досить багато, але не менш важливим є питання
методичного супроводу, тобто як максимально ефективно використовувати наявні
технології. При організації дистанційного навчання можливо обрати і
організувати освітню діяльність у двох режимах навчання, або обрати більш прийнятний:
1. Онлайн-спілкування, коли в призначений час організовується
відеоконференція, спілкування в чаті з учнями.
2. Віддалене навчання, розтягнуте в часі, коли, використовуючи певні
цифрові інструменти, створюється платформа для самостійного навчання за
активної опосередкованої участі вчителя.
Організація онлайн-уроків і інструкцій.
Онлайн-спілкування
дуже важливе при організації віддаленого навчання. Вчитель має провести
вступний інструктаж, в ході якого пояснити учням, як працювати віддалено, як
використовувати ті чи інші освітні ресурси. Крім вступних інструкцій, можуть
бути поточні інструкції перед початком вивчення тієї чи іншої теми, або
введення нового цифрового інструменту, нових освітніх ресурсів. Крім інструкцій
вчитель може проводити і онлайн уроки , і групову роботу над проєктами, над
спільним вирішенням поставлених навчальних завдань.
Забезпечення ефективності
онлайн-трансляцій для учнів:
1. Якщо вчитель планує використовувати інструменти для організації
відеоконференцій та подання інтерактивних уроків, інструкцій, рекомендується як
можна частіше і довше використовувати веб-камеру. Учні, звичайно, можуть
відійти від своїх комп'ютерів, поки триває онлайн-урок, але вони менше будуть
нудьгувати, якщо принаймні будуть бачити обличчя педагога, а не тільки режим
демонстрації екрану.
2. Рекомендовано приділити увагу налаштуванням веб-камери. Так,
рівень веб-камери має бути на рівні очей або трохи вище. Учні повинні бачити
очі вчителя, а не голову, нахилену до клавіатури. Саме тоді створюється ефект
присутності.
3. Слід пам’ятати, що живі уроки з організацією діалогу, з великою
кількістю невеликих питань, з роботою мікрогруп, - абсолютно не підійдуть в
умовах відеоконференції. У онлайн середовищі вчитель не має переваг живого
спілкування «очі в очі». Регламент спілкування повинен бути жорстким і
обмеженим невеликою кількістю питань. Запитання повинні бути лаконічними. Одні
можуть бути спрямовані на те, щоб переконатися в присутності учнів, інші -
спрямовані на отримання зворотного зв'язку на поставлене навчальне завдання чи
проблему. Але це питання-завдання повинно бути максимально коротким. А
очікувані відповіді від учнів мають бути
короткими і однозначними.
4. Рекомендовано заохочувати учнів задавати питання у виділений для
цього спеціальний час. Наприклад, після оголошення 5-10-ти хвилинної паузи, під
час якої учні могли б записати своє питання в чаті або в невеликому
відеозверненні.
5. Слід передчасно передбачити можливі технічні труднощі під час
відеосеансу. Найчастіше такі проблеми виникають не у педагога, а в учнів. Як
правило, педагог проводить відеоконференцію, після попередньої підготовчої
роботи. Однак, вчителю необхідно заздалегідь перевірити можливості
відеоспілкування учнів. Наприклад, використавши два комп'ютера або попрацювавши
з колегами, щоб перевірити перспективу учнів, як вони побачать те, що їм
пропонується. Слід також перевірити умови роботи в режимі комп'ютер-планшет,
комп'ютер-смартфон, перш ніж приступити до онлайн спілкування з класом. Коли
вчитель протестує себе в ролі учня, він зможе заздалегідь врахувати, що
необхідно спростити, або побачити, які проблеми можуть виникнути у дітей і що
необхідно врахувати для оперативного усунення неполадок.
6. Якщо підключення до інтернету є нестійким і повільним, слід
з'ясувати, в який час швидкість інтернет-з'єднання найбільш висока і призначати
відеоконференцію на цей час, за узгодженням з учнями.
Записи відеоуроків та інструкцій.
Порядок запису
відеоуроків схожий з підготовкою відеоінструкцій наживо. Такі інструменти, як
Screencastify і Screencast-o-matic, Loom, YouTube трансляція і багато інших
дозволяють записувати відеоурок, зберігаючи веб-камеру включеною. Обличчя
вчителя з'являється на відео невеликого розміру в одному з кутів екрану і можна
довільно коректувати відеоряд. Вчителю варто прагнути до створення коротких і
дидактично продуманих відеороликів. Два п'ятихвилинних відеоролика будуть
переглянуті учнями з набагато більшою ймовірністю і корисністю, ніж одне
десятихвилинне відео. Винятком можуть стати лише ті більш тривалі відеоролики,
де вчитель комфортно використовує даний режим і може утримати учнів
оригінальними прийомами. Доцільно використовувати режим демонстрації екрану.
Простий спосіб створити відеоурок - це записати показ слайдів. Але пам’ятайте,
що це швидко втомлює учнів, якщо педагог не тримає екран активним. Слайди не
повинні бути мертвими. Варто додавати більше переходів і анімацій,
використовувати курсор миші або режим малювання, щоб виділити, підкреслити щось
важливе на слайді.
Інструменти для проведення
онлайн-уроків та інструкцій:
- Google розширила можливості безкоштовного використання HangoutsMeetforGSuite для освіти;
- можна записати відеоурок і зберегти його на GoogleDrive, а потім поділитися ним через GoogleClassroom;
- уроки через Skype: наприклад, premium пакет Skype, дозволяє підключати до 30 осіб і мати зв’язок хорошої якості - це непоганий перехідний етап для вчителів, які звикли до фронтальної роботи;
- якщо вчитель вже мав досвід роботи з платформами Kahoot, Quzizz, IDroo, Miro чи подібними – то він зможе швидко підібрати (чи розробити власні) завдання для своїх класів на самостійне опрацювання.
Організація онлайн платформи для навчання. Безумовно, режиму
онлайн уроків вкрай недостатньо для віддаленого навчання. В силу різних
здібностей і особистих психологічних якостей, ми не забезпечимо
результативність такої форми навчання. Учень повинен мати можливість у
властивому для себе темпі самостійно працювати з освітніми ресурсами,
підготовленими, викладеними або рекомендованими нами.
Організація віртуального онлайн-середовища. Платформами для
онлайн навчання можуть служити спеціальні віртуальні навчальні середовища
(Moodle і його аналоги); освітній портал «Нові знання», онлайн додатки типу
MindMup; вчительських сайтів, готові освітні платформи.
Дуже важливо, щоб на такій платформі були різноманітні освітні ресурси
у вигляді:
- інтерактивних робочих аркушів;
- інтерактивного навчального відео;
- інструментів формуючого оцінювання;
- інших дидактичних одиниць.
Використання або створення учителем авторської онлайн платформи
має забезпечити ефективність і привабливість навчання. І в такому режимі також
необхідно забезпечити постійний зворотний зв'язок. Вчителю важливо запланувати
і здійснювати моніторинг, аналіз та корекцію роботи учнів на онлайн платформі.
Немає коментарів:
Дописати коментар