Наскрізні змістові лінії на уроках інформатики
Наскрізні змістові лінії є соціально
значущими надпредметними темами, які допомагають формувати в учнів уявлення про
суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у
різних ситуаціях. Вони є засобом інтеграції ключових і предметних
компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів.
1. Екологічна безпека та сталий
розвиток -Розуміння інноваційного потенціалу ІТ як ключового фактору
суспільного розвитку. Знання обов’язків щодо утилізації технологічних пристроїв
та її значення у збереженні довкілля.(5-7 кл.) Проведення досліджень та розв’язання
проектних задач на тему охорони довкілля з використанням засобів обробки
текстової, табличної та графічної інформації. Уміння оцінювати та опановувати
нові технології як засіб саморозвитку. Створення персонального
освітньо-комунікаційного середовища для навчання протягом життя, саморозвитку
та самореалізації себе як члена соціуму.(8-9 кл.)
2.
Громадянська відповідальність -Виховання поваги до прав і свобод, зокрема свободи слова й
конфіденційності особистості та даних в Інтернеті. Створення інформаційних
продуктів громадянської та патріотичної тематики. Використання легального
програмного забезпечення та контенту. Виховання відповідального ставлення і
громадянської позиції щодо дотримання норм ліцензування програмного
забезпечення та авторських прав.(5-7 кл.) Формування здатності вести дискусію
та відстоювати свою позицію щодо актуальних питань функціонування
громадянського суспільства, пов’язаних зі сферою ІТ, наприклад, про рівний
доступ та цифрову нерівність, віртуальний світ, штучний інтелект, ІТ-юриспруденцію,
авторське право на інформаційний продукт, кібербезпеку. Знання й дотримання
законів щодо захисту даних, усвідомлення відповідальності за їх порушення.(8-9
кл.)
3.
Здоров'я і безпека-Дотримання
правил безпеки життєдіяльності під час роботи з ІТ-пристроями. Уміння критично
оцінювати здобуту з Інтернету інформацію і знати методи перевірки її
надійності. Формування свідомого ставлення до впливу сучасних пристроїв і
контенту на здоров'я та інтелектуальний розвиток. Обмеження впливу небезпечних
соціальних мережевих груп на учнів та захист їх від затягування в ці групи.
Формування знань про ризики встановлення та використання ПЗ. (5-7 кл.) Навчання
плануванню власного часу, діяльність і відпочинок з використанням інформаційних
технологій. Формування ставлення до проблем та наслідків комп'ютерної
залежності, уміння її уникати та мінімізувати негативний вплив комп’ютерних
технологій на власне здоров’я. Уміння захищати себе і комп’ютерні пристрої від
ІТ-загроз. Навчання методам захисту власних інформаційних продуктів, наприклад
через використання сеансів користувача, надійних паролів тощо.(8-9 кл.)
4.
Підприємливість та фінансова грамотність-Використання інструментів планування та спільної роботи, робота в
команді. Розвиток уміння визначати всі можливі варіанти розв'язання проблеми та
перевіряти результати.(5-7.кл.) Здатність генерувати та реалізовувати ідеї з
використанням ІТ. Знання основ підприємництва в ІТ-сфері. Розуміння ролі
інтернет-технологій як засобу маркетингу та підприємницької діяльності.
Використання електронних таблиць для фінансових розрахунків. Оцінювання впливу
сучасних інформаційних технологій на модернізацію інформаційних процесів на
виробництві.(8-9 кл.)
Наскрізні змістові лінії відображають провідні соціально й особистісно
значущі ідеї, що послідовно розкриваються у процесі навчання і виховання учнів.
Наскрізні змістові лінії є засобом інтеграції навчального змісту, корелюються з
ключовими компетентностями, опанування яких забезпечує формування ціннісних і
світоглядних орієнтацій учня, що визначають його поведінку в життєвих
ситуаціях. Майстер-клас з реалізації наскрізних
змістових ліній був проведений 25
жовтня 2024 року в ТЗОШ І-ІІІ ст. № 16 ім. В. Левицького учителькою інформатики
Василик Іриною Юріївною. Учасники методичного заходу активно долучились до
виконання практикумів: завдання та форми роботи передбачали реалізацію кожної
наскрізної змістової лінії. Педагогам були запропоновані рекомендації та поради
з підбору форм роботи для реалізації
наскрізних змістових ліній.
Форми
роботи для реалізації наскрізних змістових ліній
Наскрізні змістові лінії можна реалізовувати
через відповідні форми роботи:
•
методи інтегрування допомагають зрозуміти, що все в житті взаємопов'язане, і
отримані на інших уроках знання можуть знадобитися будь-коли;
•
кооперативне навчання формує лідерські якості, соціальні вміння, вміння
працювати в команді;
•
рольові та ділові ігри ефективні тому, що наближають ситуацію до реального
життя;
•
проєктні технології формують творче мислення, почуття відповідальності, вміння
працювати в команді та презентувати результати своєї роботи;
•
інтерактивні методи забезпечують активну діяльність учнів на уроці;
•
перебування за межами класу на екскурсії або дослідженні мотивує та активізує
дітей до пізнання нового;
•
звернення до досвіду учнів перетворює їх на активних учасників навчального
процесу та пов'язує навчання з життям;
• самооцінювання формує здатність до
самоаналізу, вміння бачити власні помилки;
• взаємооцінювання виховує уміння порівнювати, аналізувати, оцінювати інших та сприймати критику на свою адресу.
Немає коментарів:
Дописати коментар